Forskellen på naturlige og syntetiske hormoner.
Der findes både syntetisk fremstillede hormoner og naturlige hormoner, de sidste kendes som bioidentiske.
Bioidentisk betyder at noget har den samme molekylære sammensætning som i vores krop. Et kunstigt hormon er syntetisk og kan ikke sammenlignes med et bioidentisk.
Man kan kort beskrive forskellen som følger. Et naturligt hormon kan omsætte sig selv til andre hormoner i hormonkredsløbet. Med andre ord, et hormon kan spille flere melodier, alt efter, hvad der er behov for. Et kunstigt hormon kan kun spille en bestemt melodi, for eksempel “Mester Jakob”. Det betyder at et kunstige hormon kun kan løfte en simple/præcis opgave i hormonkredsløbet. Forestil dig en mislyd i orkestret når en enkelt guitar spiller helt for sig selv. Kroppen er fantastisk i den henseende, vi kan omsætte og generere lige, hvad vi har brug for, når vi er i balance. NHT er dog noget vi først ser til når vi ikke er i så god balance.
Hvis naturlige bioidentiske hormoner er så gode, hvorfor har vi så i det hele taget fremstillet et kunstigt, der ikke er nær så godt?
Bioidentiske hormoner bliver kun fremstillet som creme. Dengang forskerne gik i laboratoriet for at arbejde på et kunstigt hormon, var de under pres fra kvinder overalt i verden, der gerne ville have en p-pille. Man kunne kun udvinde naturlige hormoner via moderkage på køer, og kun som creme. Naturlige hormoner kan fortsat ikke indtages oralt, men tilføres kun via cremer.
En anden meget væsentlig grund til at industri og læger fortrækker kunstige hormoner, er at når noget er bioidentisk kan det ikke patenteres, man kan nemlig ikke tage patent på noget som kroppen selv, fremstiller. Det er altså ikke muligt at tjene mange penge på samme måde som på et syntetisk fremstillet hormon, da der er kunstig og derfor enestående i sin art.
Dette forklarer især, hvorfor medicin industrien ikke finder bioidentiske hormoner interessante, men udelukkende fremmer brug/salg af syntetisk fremstillede hormoner.
Det farlige hormon
Sidst skal det nævnes, at kunstige og naturlige hormoner blev kategoriseret i samme gruppe, da de kunstige hormoner blev opfundet. Det har haft en katastrofal effekt på de naturlige hormoner, da disse fik pålagt en lang række bivirkninger og farlige indvirkninger, som i virkeligheden kun kan tilskrives de syntetiske hormoner. Begge typer er desværre stadig i samme kategori, og dette, på trods af mange videnskabelige tests der beviser at korrekt brug af bioidentiske hormoner viser sig ikke bare harmløst, men også kan løse en lange række autoimmune sygdomme.
Hvornår har jeg gavn af NHT – Hvordan kommer jeg i gang – Hvor hurtigt for jeg resultater…